Boganmeldelse Obstacle Race Training Bible

Skrevet af Claus Dietz

Titel: Obstacle Race Training Bible

Forfatter: James Villepigue

Udgivelsesår: 2012

Pris: ca. 144 DKR eller 17,12 USD

Den selvudnævnte OCR-bibel er et gedigent bogværk med 11 kapitler, der dækker fra selve race-dagen over forhindringer til den daglige træning. Bogen er tydeligt inddelt og kan både fungere som opslagsværk og som en kilde til mere viden om OCRløb generelt. Der tages udgangspunkt i de amerikanske løb og deres forhindringer, men det er alle forhindringer, vi også ser i de danske og nordiske løb.

Der lægges ud med en grundig gennemgang af OCRfænomenet. Derefter bruges der mange sider i kapitlet :”The Races” – Et kapitel der beskriver en stor del af de amerikanske løb og inddeler dem på sværhedsgrad fra “Couch potatoes welcome” til “Off the charts” og på graden af “beskidthed” fra “First-degree dirty” til “Third-degree dirty”. Gennemgangen er i bund og grund kun brugbar i forhold til det amerikanske marked, men alligevel underholdende og det er inspirerende at se, hvordan der er forskel på kultur og historie hos de forskellige løb. Jeg elsker blandet andet, at det listes hvor mange procent af deltagerne der gennemfører løbet. Blandt andet nævnes Spartan Death Race, hvor langt under 25% gennemfører.

Tredje kapitel er intet mindre end en guldgrube for begyndere indenfor OCR. 28 forhindringer beskrives, der gives tip OG det markeres, hvilke muskler og øvelser man skal fokusere på, hvis man vil blive bedre til en given forhindring. Her er der information nok til mange timers træning, du kan identificere dine egne svagheder og få tips til, hvordan du bliver bedre. Her er bogen helt genial og vil være til stor nytte for dig.

De sidste par kapitler bygger direkte ovenpå kapitlet om forhindringerne og viser dig øvelser, både klassisk vægtløftning og mere funktionelle øvelser, lige til at tage ud og med i dine træninger. Hver øvelse er forklaret og vist med billeder. Der var mange flere øvelser, man kunne vælge -Man kunne vælge mere funktionelle øvelser, og jeg undres mest over, at man ikke gennemgår teknik – blandt andet i ringe og monkeybars – men bogen er fra 2013, og jeg vil mene, at man på dette tidspunkt i OCR-historien endnu ikke så den store mængde overkrops- og grebsstyrke-fokus, som vi oplever nu. Generelt er det et solidt kapitel, der leverer gode solide generelle øvelser, der kan bruges af begynderen såvel som øvet.

Hvis man er til skarp opskrift-træning, hvor dine pas bliver leveret på et sølvfad, slutter bogen af med et helstøbt otte ugers træningsprogram med skemaer, øvelser og hele pivtøjet. Programmet ser stabilt og gennemarbejdet ud. Det er gradueret efter tre fitness-niveauer, så der er et program til tre niveauer.

Obstacle Race Training Bible er en bibel, omend en bibel til de mindre indviede i OCR-kulten. Til den nette sum af 144 kr. på amazon.co.uk er den et solidt stykke værktøj til planlægningen af din træning og dine forberedelser til den kommende sæson. Mine klare anbefalinger går til nybegyndere og andre med interesse for sporten. Til de mere erfarne er den en rar gang læsning, der nok kan gøre dig lidt klogere på forhindringer og give inspiration til din træning.

Trine Hau Bentsen

Læst 663 gange